Filosofi med barn
Barn är i sig själva filosofer. De funderar över stora frågor som de också vill kunna diskutera, inte bara få ett svar på. Genom att ha filosofiska samtal med barn stärker vi barnens kritiska, kreativa och empatiska tänkande och erbjuder dem olika perspektiv.
Filosofiska samtal med barn i förskoleåldern är korta, enkla stunder med gemensamt tänkande i fokus. Samtalen utgår alltid från barnens egna filosofiska frågor eller något som pedagogerna uppmärksammat att barnen är nyfikna på. Med barn som ännu inte är verbala börjar vi att leka strukturerade ”filosofi”-lekar, dvs lekar som går ut på att göra en distinktion (sortera), jämföra, eller ge och ta emot. Detta förbereder för samtal där barn så småningom kan särskilja, jämföra och ge och ta emot argument och resonemang. Samtalet är ett gemensamt utforskande där man hjälps åt att hela tiden hitta bättre lösningar.
Vi uppmärksammar lyssnandet som en aktiv handling i ett filosofisamtal. Barnen får möjlighet att ge uttryck för sitt perspektiv men också få till sig de övriga barnens perspektiv.
Filosofi som profil
Filosofiskas profil är filosofi. Filosofi kommer från det grekiska ordet Philosophia, vilket betyder kärlek till visheten eller vän av insikt. På vår förskola innebär filosoferande reflekterande samtal, vars syfte är att stärka det egna tänkandet – det kritiska, kreativa och empatiska.
I filosoferande för barn, det som på engelska förkortas P4C (Philosophy for children), är ingen fråga för liten eller för stor. Genom det reflekterande samtalet ges barnen möjlighet att utveckla och förfoga över sitt eget resonerande och omdöme. Filosoferande är inte bara meningsfullt och utvecklande, utan också glädjefyllt. Samtalet innebär också en del regler:
Varför har vi valt metoden filosofi för barn? Jo, enligt forskning av Ann S Pihlgren främjar strukturerade filosofiska samtal följande förmågor hos barnen:
Generellt visar forskning, att det finns en stark korrelation mellan skolframgång och barns känsla av intresse och delaktighet. Interaktiva undervisningsmetoder (som att ställa autentiska frågor) tycks skapa en sådan omgivning.
Läs mer om Filosofi för Barn:
http://www.sodrateatern.com
http://cehs.montclair.edu/academic/iapc/
http://www.teachingchildrenphilosophy.org/wiki/Main_Page
http://www.p4c.com
http://www.mtholyoke.edu/omc/kidsphil/stories.html
På förskolan Filosofiska
Pedagogerna på förskolan Filosofiska har gått kursen ”Kritiskt tänkande kring värdegrundsfrågor” om 7,5 hp i samarbete med Södertörns högskola och Luleå Tekniska Universitet. Denna kurs syftade till att lära om filosofiska samtal med och för barn. Den leddes av Anders Persson och Liza Haglund. Liza Haglund har utvecklat och drivit Ung filosofi, kurser för unga som gått på Södra teatern i över 10 år. Intresset för filosofi med barn har gett henne möjlighet att delta på en mängd olika konferenser och workshops och hon har fört filosofiska samtal med unga i flera olika länder och i skilda sammanhang.
Filosofiska samtal med barn i förskoleåldern är korta, enkla stunder med gemensamt tänkande i fokus. Samtalen utgår alltid från barnens egna filosofiska frågor. Med barn som ännu inte är verbala börjar vi att leka strukturerade ”filosofi”-lekar, dvs lekar som går ut på att göra en distinktion (sortera), jämföra, eller ge och ta emot. Detta förbereder sedermera för samtal där barn så småningom kan särskilja argument, jämföra, samt ge och ta emot argument och resonemang.